Constant veranderen zonder je traditie te verliezen. Dat motto ziet BMW-topdesigner Adrian van Hooydonk terug zowel in Beieren als in Nederland. “We hebben veel gemeen. We houden van originele oplossingen en zijn zelden tevreden”, zegt hij in gesprek met Duitslandnieuws.nl.

Als het Nederlandse koningspaar woensdag om 9.30 uur samen met de handelsdelegatie Beieren bezoekt, mogen ze een stukje meevieren van de 100ste verjaardag van autofabrikant BMW.

Tijdens het feest dat het concern dit jaar viert wordt er opvallend weinig stilgestaan bij die lange historie van de Bayerische Motoren Werke. Achter deze visie staat de Nederlander Adrian van Hooydonk. Hij werd in 2004 directeur van de designafdeling van BMW en sinds 2009 is hij dat van de hele groep waar ook merken als Mini en Rolls-Royce vallen.

Traditie vs. toekomst

De strategie voor een groot concern als BMW om voorop te kunnen blijven lopen is te leren denken als een startup, vertelt Adrian van Hooydonk aan Duitslandnieuws.nl. “Het is heel belangrijk flexibel te blijven. We moeten alles ter discussie durven stellen, zelfs de peilers die ons groot hebben gemaakt.”

Om dat voor elkaar te krijgen werkt de Nederlander met twee teams die parallel van elkaar functioneren. “Het ene team is bezig met het nu, het andere met de toekomst. Aan het management de taak om dat met elkaar te verbinden.”

Adrian van Hooydonk

Adrian van Hooydonk

Het is een kwestie die heel Beieren bezighoudt. De Freistaat kent vele traditierijke bedrijven, iets wat de deelstaat met trots vervult. Maar de laatste jaren klinkt in Duitse media regelmatig de zorg of de ondernemers wel mee kunnen komen met de moderne tijd waarin niet langer machines maar software en robots de dienst uitmaken.

Daaraan lijkt BMW zich grotendeels te onttrekken door als eerste Duitse automerk serieus te experimenteren met elektrische modellen als de i3 en de i8 en tegelijkertijd andere vormen van aandrijving niet uit te sluiten.

Limburgs vakmanschap

In de balans tussen traditie en toekomst is communicatie erg belangrijk, zegt de Nederlander op wiens afdeling 700 designers werken. “Wat dat betreft passen de Nederlanders wel bij Beieren. We communiceren allebei vrij direct, er niet omheen praten. Nog belangrijker is dat je doet wat je zegt. Dat wordt hier zeer gewaardeerd.”

Binnen BMW werken veel nationaliteiten, daar kunnen Nederlanders over het algemeen goed mee uit de voeten volgens hem. “Ik spreek 5 talen en kan dus regelmatig als tolk optreden binnen het management.”

Wat Nederlanders en Duitsers volgens hem ook gemeen hebben is een beroepseer, wat leidt tot een hogere kwaliteit. “Sinds 2014 wordt de Mini bij VDL in het Limburgse Born gemaakt. We zijn erg tevreden over de kwaliteit die uit Nederland komt”, aldus de man die op nog geen tien kilometer van de autofabriek werd geboren. “Het vakmanschap is gewoon dik in orde.”

Dutch Design

Nederland was eerder dit jaar partnerland tijdens de Munich Creative Business Week, het grootste designevent van Duitsland. Van Hooydonk zat in de adviescommissie van de beurs waar onder meer Nederlanders als Daan Roosegaarde, Marcel Wanders, Hella Jongerius en Rem Koolhaas centraal stonden. Allen vertegenwoordigers van het Dutch Design, daar waar Nederland bekend om wil staan.

Dutch Design en BMW hebben veel gemeen, zegt Van Hooydonk. “We kiezen allebei voor de ongebaande paden en zoeken meestal naar grappige oplossingen. Het ontwerp moet onconventioneel zijn en emotie hebben. Dat is iets wat je terugziet in de i3 en de i8. De drang naar nieuwe technieken.”

Van Hooydonk werkt al 23 jaar voor de Beierse fabrikant en is de laatste jaren bepalend voor hoe de auto’s eruitzien. Toch maakt dat van BMW geen Dutch Design, zegt hij lachend. “Nee, dat is echt toeval. Ik heb natuurlijk wel in Nederland gestudeerd. Maar ik heb me al die jaren heel thuis gevoeld in Beieren, omdat ik hier veel weerklank vind voor mijn ideeën.”

Open en zelden tevreden

Nederlanders schermen er graag mee dat ze creatief zijn. Maar we zijn niet creatiever dan andere nationaliteiten, vindt de topdesigner. “Dan had ik hier natuurlijk wel 700 Nederlanders aan de tekentafel gehad. En we werken hier samen met 12.000 ingenieurs, die zijn ook heel creatief.”

Maar het onderscheidende zit wellicht wel in onze houding, denkt Van Hooydonk. “Een klein land moet de ogen en oren open hebben voor nieuwigheden. Dat gaat gepaard met een gezonde dosis zelfkritiek. Ook daarin passen Nederlanders goed bij Beieren. We zijn zelden tevreden.”

Trots Beieren

De designer kijkt uit naar het bezoek van het Nederlandse koningspaar en de handelsmissie onder leiding van minister Ploumen. Een bezoek aan BMW staat woensdag op het programma waar Van Hooydonk als gastheer zal fungeren. “Voor de Nederlanders biedt dat veel mogelijkheden. Het is een ontmoeting van succesvolle ondernemers. Dan raak je makkelijk met elkaar in gesprek, het zal zeker leiden tot goede contacten. Al begint het echte werk natuurlijk pas daarna.”

De Nederlanders moeten goed beseffen in wat voor deel ze in Duitsland belanden, zegt hij. “Beieren is een trotse deelstaat. Het lukt ons hier om tradities te koesteren zonder de toekomst uit het oog te verliezen.” Hij ziet dat terug in hoe zijn woonplaats München verandert. “Dat gaat ongelooflijk snel, en toch worden tradities in ere gehouden.”

Lees ook op Duitslandnieuws.nl

Oprichters ‘Koop een Koe’ willen Duitse markt veroveren

Duitse komiek ontloopt waarschijnlijk straf niet na beledigen Erdogan

‘Politicologen hebben AfD totaal verkeerd ingeschat’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl